Medina Serign Mass School and Samba Njabe Lower Basic School

Op 20 februari, bijna een week geleden, reden, Ellen, Bakary, onze chauffeur, en ikzelf naar Medina Sering Mass, een school op ongeveer anderhalf uur rijden van hier zonder de overgang met de ferry, want dat is altijd onzeker hoeveel tijd dat in beslag neemt.

Gelukkig konden we met de 2de ferry oversteken en bereikten we na een mooie tocht het dorp dat zo’n beetje 10 km van de grote weg af ligt. Van verre konden we al de kinderen van de school horen zingen om ons te begroeten.

Meer dan honderden kinderen, leraren, oudsten uit het dorp, vertegenwoordiger van het ministerie, velen waren gekomen om ons te verwelkomen.

Het hoofd van de school had een hele lijst opgesteld met problemen waarvoor een oplossing gezocht wordt zoals tekort aan water, geen elektriciteit, studie boeken, de bibliotheek, tuin-gereedschap, kortom een hele was-lijst aan wensen. De stichting zal samen met een samengesteld groepje van leraren, ouders, vertegenwoordigers uit het dorp, een prioriteitenlijst opstellen en van daaruit enkele knelpunten samen met de hele gemeenschap op te gaan lossen. Iedereen aanwezig steunde deze aanpak en binnen een week zal het groepje bij elkaar komen.

Van daar nog naar een volgend schooltje nog 5 km verder de bush in. Vanwege het tijdstip konden we niet langer daar blijven en moesten we de uitnodiging voor de lunch afslaan. Daarom kregen we van het dorp een levende kip mee.

Ook hier problemen en dan vooral water en de omheining van de school. Op de video en de foto’s is een en ander te zien.

We bereikten thuis later in de middag, moe en tevreden. Een mooie ervaring rijker.